سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نمایش تصویر در وضیعت عادی


 
قالب وبلاگ

معنای حق الناس بودن رأی مردم

محمد کاظم شاکر

استاد دانشگاه قم

دو سخن یکی از رهبر کبیر و بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی (قدس سره) که فرمودند: "میزان رأی ملت است" و دیگری سخن بجا و بسیار مهم رهبر کنونی نظام جمهوری اسلامی آیت الله خامنه ای که در هنگام رأی دادن در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفتند: "رأی مردم یک امانت و حق الناس است"، باید همیشه سرلوحه کار نظام جمهوری اسلامی قرار گیرد، در غیر این صورت، نظام هویت خود را از دست می دهد.

سؤالی که در اینجا مطرح است این است که "حق الناس" بودن رأی مردم یعنی چه؟ آیا منظور از "رأی" در اینجا صرفاً برگه های آراست که در صندوقها ریخته می شود که شمارش کنندگان آرا باید تک تک آنها را با دقت محاسبه کنند و حتی اگریکی از آنها را از قلم بیاندازند حق یک نفر را ضایع کرده اند و در نتیجه حق الناس را زیر پا گذاشته اند؟ این ساده ترین معنا و ظاهر گرایانه ترین برداشت از حق الناس بودن رأی ملت است. اما آیا معنای حق الناس بودن رأی مردم را باید در همین حد فروکاست؟

به نظر نگارنده اکتفا به این حد، خود ظلم به رأی مردم است. رأی، قبل از این که به برگه های خاص گفته شود که در هنگام انتخابات به صندوق ها افکنده می شود، به معنای "اندیشه" است. وقتی می گویند رأی فلان فرد این است، یعنی نظر و دیدگاه و اندیشه او چنین است. پس صیانت از رأی مردم یعنی صیانت از اندیشه ها و دیدگاههایی که مردم به آنها رأی می دهند.

اگر مراد از حق الناس بودن رأی مردم، صیانت از اندیشه مردم است، حال پرسشی مهم پیش می آید، و آن اینکه، اگر مردم به اندیشه ای رأی دادند، ولی مشاهده شود در رسانه ملی، خلاف آن اندیشه حاکم است، حق الناس را زیر پا نگذاشته ایم؟ اگر مردم به اندیشه ای رأی دادند ولی در تریبون های مهم و مقدسی مانند نمازهای جمعه و جماعت، دانشگاهها و مدارس، آن اندیشه ای که مردام بدان رأی داده اند مورد بی مهری قرار گرفت و حتی گاهی به هیچ گرفته شد، این کار، تضییع حق الناس محسوب نمی شود؟

گرچه شأن صدور این جمله که "رأی مردم حق الناس است" در مورد صندوق رأی و برگه های رأی است، اما اندک توجهی به موضوع  (نهاد) و محمول (گزاره) این سخن، همگان را به این نتیجه خواهد رساند که برگه هایی که به صندوق ها افکنده می شود اگر بدان "برگه رأی" گفته می شود از آن جهت است که حاوی رأی یعنی دیدگاه مردم است؛ یعنی مردم اندیشه ای را در اداره کشور برتر از اندیشه یا اندیشه های دیگر دانسته اند. اگر معنای رأی این است، پس همه ارکان نظام باید پشتیبان همان اندیشه باشند و امکانات نظام باید در اختیار آن اندیشه باشد، و نه این که به عکس شود؛ یعنی مردم به اندیشه ای رأی بدهند، اما عده ای که امکانات همین مردم را در اختیار گرفته اند، نه تنها بر خلاف آن اندیشه بیاندیشند، بلکه از همین امکانات مردم تیشه هایی می سازند تا ریشه آن اندیشه را که مردم بدان رأی داده اند برکنند.

نتیجه آن که، وقتی مردم به اندیشه ای رأی دادند باید امکاناتی که به مردم تعلق دارد در پشتیبانی از آن اندیشه به کار گرفته شود، تا زمانی که رأی و اندیشه خود مردم تغییر کند. این است عمق معنای حق الناس بودن رأی مردم.


[ یکشنبه 93/10/21 ] [ 4:16 عصر ] [ محمد کاظم شاکر ] [ نظرات () ]
.: :.

درباره نویسنده


محمد کاظم شاکر
دارای دکتـرا از دانشـگاه تریبت مدرس در رشته علوم قـرآن و حـدیث؛ استـاد تمـام دانشـگاه علامه طباطبائی؛ سردبیـر مجـله عـلمی - پـژوهشی کتـاب قیـم دانشگاه یــزد

شمار بازدیدها


بازدید امروز: 4
بازدید دیروز: 11
کل بازدیدها: 95213